Boodschap van onze co-CEO’s - greenyard.group

Greenyards centrale rol in de wereldwijde transitie naar gezondere voeding

Supplier code of conduct

Het boekjaar 2022-2023 werd opnieuw gekenmerkt door zware macro-economische omstandigheden. Na het doorstaan van COVID en de wereldwijde verstoringen van de toeleveringsketen in 2021-2022, werden we geconfronteerd met de schok- kende oorlog in Oekraïne. Een verschrikkelijk conflict, met grote gevolgen in de regio. En met gevolgen voor mensen en bedrijven in heel Europa en daarbuiten. De oorlog leidde tot tekorten, ongeziene inflatiecijfers, volatiliteit op de aandelenmarkten en stijgende energieprijzen sinds maart vorig jaar.

De koopkracht van de mensen leed hieronder, tot op het punt waarop sommigen moeilijke keuzes moesten maken in hun huishoudbudget en hun uitgaven voor voeding. De beschikbaarheid, en in sommige gevallen de toegankelijkheid, van gezond voedsel werd belangrijker dan ooit.

Onze collega’s omarmden hun verantwoordelijkheid, en schakelden een versnelling hoger. Samen zijn we door een onvoorspelbaar jaar gekomen. We willen hen dan ook uitdrukkelijk bedanken. Zij tonen grote passie voor onze producten, vinden creatieve oplossingen en hebben zich onvermoeibaar ingezet om te doen wat ze beloven. Samen met onze klanten en onze telers hebben wij allen de versnelling naar een gezondere toekomst voor iedereen verder ondersteund.

Sterke resultaten in moeilijke tijden: beter presteren dan de markt

Greenyard blijft een sterke trackrecord opbouwen, met een stijging van de like-for-like netto-omzet tot € 4 638m (+7,9%). De Aangepaste EBITDA steeg tot een niveau net boven dat van vorig jaar, naar € 167,3m. Bovendien is de netto financiële schuld van de groep (pre-IFRS 16) gedaald tot € 277, 3m (van € 304m vorig jaar), zelfs met hoger gewaardeerde voorraden in het Long Fresh-segment als gevolg van inflatie. De schuldgraad daalde verder van 2,4x naar 2,2x. Het nettoresultaat kwam uit op € 9,3m tegenover € 16,9m vorig jaar.

Dit zijn zeer sterke resultaten in zo'n moeilijk jaar en we hebben het gedaan op eigen kracht, door onze activiteiten te optimaliseren en veerkrachtig te zijn in onze prijszetting. Het illustreert eens te meer de kracht van ons bedrijfsmodel, met onze geïntegreerde klantenrelaties (ICR) als katalysator voor onze prestaties. Ons effectieve model liet ons toe kostenefficiënter te werken in de toeleveringsketen en de gestegen inkoopkosten transparant door te rekenen (ook al was dat niet altijd volledig en met een kleine vertraging). Zo konden we op basis van open en eerlijke communicatie onze tarieven aanpassen, wat resulteerde in een verhoging van 8,5%.

Bovendien hebben wij, waar veel retailers kampten met producttekorten en lege schappen, onze klanten het hele jaar door een volledig assortiment kunnen leveren. Dankzij onze globale schaal met inkoopcapaciteit over de hele wereld en onze langdurige relaties met telers konden wij ons aanpassen en oplossingen voor onze klanten vinden.

Steeds meer belangstelling voor ons unieke bedrijfsmodel

In deze tijden van volatiele markten en productschaarste zien wij een groeiende vraag naar onze manier van werken. Begin 2023 hebben wij nog een nieuwe geïntegreerde klantrelatie afgesloten met een belangrijke retailer. Voor deze nieuwe klant bevoorraden we nu meer dan 100 winkels in Duitsland. Vandaag komt in totaal al 75% van de omzet in het Fresh-segment uit geïntegreerde klant- relaties. Op dit moment werken we al aan de volgende.

Ook de markt erkent de waarde van onze duurzame en transparante manier van werken. Duurzaamheid was altijd al de hoeksteen van onze strategie. Het is een essentieel element in alle besluitvormingsprocessen, van inkoop en distributie tot onze dagelijkse activiteiten, en zelfs in de financiering: vorig jaar hebben we al onze leningen geherfinancierd naar duurzaamheidsgebonden leningen. Dit illustreert duidelijk dat duurzaamheid is ingebed in elke laag van onze organisatie en waarde creëert voor onze klanten, consumenten, onze toeleveringsketen en het milieu.

Een aanbod voor elk budget en elke levensstijl

In dit boekjaar hebben wij ook de vruchten geplukt van een ander element van ons unieke bedrijfsmodel, name- lijk het complementaire aanbod van verse, diepgevroren en lang houdbare producten. De Europese brancheorganisatie voor verse producten schat dat de gemiddelde consumptie van verse groenten en fruit per hoofd van de bevolking in het jaar 2022 met 10% is gedaald. Wij zagen onze volumes echter zo goed als stabiel blijven, met een lichte daling van - 0,8%. Een beperkte daling van de volumes in het Fresh-segment (- 1,9%) toont aan dat de Fresh-divisie sterker presteert dan de volledige markt van verse groenten en fruit. Dit leidt ertoe dat we extra marktaandeel winnen in dit segment. En bovendien zien we ook een duidelijke stijging in volumes in het Long Fresh-segment (+ 4,5%). Daarmee onderscheiden we ons in de sector.

Deze evolutie biedt een sterke springplank voor toekom- stige groei en toont de kracht van onze unieke combinatie van drie divisies. Greenyard kon de volumes absorberen van consumenten die van bepaalde verscategorieën zijn overgestapt naar diepvries- en lang houdbare voedings- categorieën. Dit is precies waar de synergieën van onze wereldwijde activiteiten liggen: aan de consumenten- kant. Ons complementaire productaanbod sluit aan bij de eigen ervaringen en verwachtingen van de consument. Hierdoor kunnen we de consument voor elk budget, elke levensstijl en elk eetmoment het juiste product bieden.

Ondanks de moeilijke macro-economische omstandig- heden van vorig jaar, zijn we blijven zoeken naar voort- durende verbeteringen binnen onze eigen activiteiten. We zien het als onze verantwoordelijkheid tegenover onze telers en onze klanten om voorop te lopen op het gebied van innovatie, operationele uitmuntendheid en technologie. Dankzij de uitrol van ERP-software in de Fresh-divisie kunnen we meer en beter gegevens capteren en vertalen in waardevolle bedrijfsinformatie. Hetzelfde geldt voor onze forecasting-tools waarmee we vraag en aanbod beter kunnen voorspellen. We blijven onze organisatie stimuleren om oog te hebben voor de toege- voegde waarde van informatie, om zo onze klanten en ook hun consumenten beter van dienst te kunnen zijn.

AdobeStock_401927235

We kijken met vertrouwen vooruit

Op basis van onze prestaties van vorig jaar hebben wij besloten opnieuw een dividendbeleid in te voeren. Greenyards Raad van Bestuur zal daarom aan de alge- mene vergadering van aandeelhouders op 15 september 2023 voorstellen om een dividend van € 0,10 per aandeel goed te keuren voor het volledige boekjaar dat eindigde in maart 2023.

En we kijken met vertrouwen vooruit. Bij onze volgende stappen blijven we vastberaden streven naar duur- zame groei en het creëren van waarde op lange termijn voor iedereen in de voedselwaardeketen en voor onze aandeelhouders. We verwachten dat onze omzet stijgt tot ongeveer € 4 900m voor het volledige boekjaar 2023-2024 en verwachten een Aangepaste EBITDA van € 175-180m. Ook in dit nieuwe boekjaar zetten we ons traject onverminderd voort met een duidelijke focus op

verdere groei. We verwachten een blijvende versnelling van onze geïntegreerde klantenrelaties (organische groei en nieuwe relaties), hebben heel wat product- en cate- gorie-innovaties op stapel staan en blijven zoeken naar relevante externe groei met toegevoegde waarde.

Voor de komende jaren stellen wij onze ambities voor de langere termijn vast op € 5,4bn omzet en tussen € 200-210m Aangepaste EBITDA, tegen eind maart 2026.

De toekomst van onze voeding is hier en nu: het draait allemaal om pure-plant

We hebben vertrouwen in onze ambitieuze vooruitzichten omdat we ervan overtuigd zijn dat we aan de goede kant van de geschiedenis staan, voor mensen en voor onze planeet. Elke indicator toont aan dat groenten en fruit, ook al kennen we ze al sinds mensenheugenis, het voedsel van de toekomst zijn.

Tegen 2050 zijn er 10 miljard mensen te voeden. We moeten dus betere en duurzamere manieren vinden om voedsel te produceren, met minder impact en meer voedingswaarde, als we de toekomst van onze planeet niet in gevaar willen brengen voor onze kinderen, klein- kinderen en de generaties na hen. Het moment is nu.

Consumenten zijn op zoek naar een gezondere levensstijl, een zoektocht die nog is versterkt na de wereldwijde COVID-pandemie. Zelfs de beste gastronomische restaurants zetten groenten en fruit duidelijk zichtbaar op hun menu. Maar onze hernieuwde waardering voor pure-plant

Als wereldwijd marktleider in groenten en fruit heeft Greenyard vandaag een centrale positie in deze transitie. In feite is dat al ons doel sinds het prille begin van ons bedrijf dat precies 40 jaar geleden, in juni 1983, werd opgericht. Sindsdien hebben we alle bouwstenen vergaard die we nodig hebben om ons doel te bereiken. We hebben de wereldwijde schaal en de gepassioneerde mensen om dit te doen. Daarenboven hebben we ook nauwe banden opgebouwd met ’s werelds grootste telers en retailers om ons potentieel nog verder te vergroten.

We hebben alles in huis om de drijvende kracht te zijn in de transitie naar een gezondere toekomst en het stimuleren van de consumptie van groenten en fruit, die nog steeds ver onder de aanbevolen hoeveelheden ligt. Ons doel is bouwen aan een gezondere toekomst, en dat door pure-plant food experiences. We geloven in de kracht van natuurlijke producten, dicht bij het gewas, boordevol voedingsstoffen en in de volle glorie van hun authentieke smaak, kleur en textuur. Onze pure-plant Gigi Gelato en onze samenwerking met We're Smart zijn slechts twee voorbeelden van hoe wij onze visie tot leven willen brengen en de transitie willen versnellen. We werken voortdurend aan nieuwe manieren en momenten om de consumptie van groenten en fruit te laten groeien. Bijvoorbeeld door de introductie van guilt free snacking en door mensen te informeren over hoe je op een eenvoudige manier en vol smaak een pure-plant menu kan bereiden.

Stap mee in ons verhaal!

We willen graag van de gelegenheid gebruik maken om al onze stakeholders te bedanken voor weer een positief jaar en we nodigen iedereen die onze visie deelt uit om mee in ons verhaal te stappen. In dit jaarverslag kunt u alvast onze unieke visie en onze belangrijkste realisaties van het boekjaar 2022-2023 ontdekken. Samen kunnen we het leven op onze planeet verder verbeteren, en dat dankzij de pure kracht van de natuur.

Jaarverslag 2022-2023
Ons geïntegreerd jaarverslag combineert commerciële en financiële verslaggeving om onze aandeelhouders, werknemers en het grote publiek te informeren over Greenyards boekjaar 2022-2023.