Ga naar de inhoud

Greenyard koopt leider in champignonsubstraat

Greenyard is verheugd aan te kondigen dat een overeenkomst is gesloten aangaande de overname van Mykogen Polska S.A. (“Mykogen”), een leidinggevende producent van topkwaliteit champignonsubstraat. Het bedrijf heeft 4 ‘state-of-the-art’ productievestigingen, gelegen in Polen en Oekraïne. Substraat is de voornaamste grondstof die de hoogste toegevoegde waarde biedt bij champignonproductie. Mykogen’s kwaliteitssubstraten zijn essentieel om hoogwaardige champignons te kweken in de groeiende productiemarkten van Centraal- en Oost-Europa. Het grootste deel van Mykogen’s activiteiten ligt in Polen, het grootste champignon producerende land in  Europa.

Tijdens de laatste 4 jaren heeft Mykogen een gemiddelde omzetgroei van meer dan 8% opgetekend met een verwacht omzetcijfer voor 2017 van € 40 miljoen. Het bedrijf toont  consistent  een hoge winstgevendheid  met EBITDA1 marges hoger dan 35%. Mykogen, dat meer dan 300 werknemers tewerkstelt, wordt geleid door een zeer ervaren en indrukwekkend management team. Mykogen is vandaag eigendom van een dochteronderneming van Abris CEE Mid-Market Fund II L.P., een fonds geadviseerd door Abris Capital Partners. In het kader van de  buy and build strategie van Abris heeft Mykogen de laatste jaren sterk geïnvesteerd in  bestaande vestigingen,  werd er een nieuwe vestiging opgericht alsook een significante overname gedaan.

De overname van Mykogen door Greenyard heeft een aantal belangrijke strategische voordelen. Ten eerste kan Greenyard hiermee zijn directe connectie met de kweker verbeteren door een belangrijke leverancier van de voornaamste champignonkwekers te worden. Ten tweede versterkt de verhoogde toegang tot hand- en mechanisch geplukte champignons de positie van Greenyard  in de champignonmarkt hetgeen cross-divisionele synergieën creëert tussen de divisies Horticulture, Fresh, Frozen en Prepared (Lutèce). Ten derde hebben de groeiende productievolumes van de substraten met hoge toegevoegde waarde in Polen, Oekraïne en de naburige markten een positieve impact op de verdere groei van Greenyard. Tenslotte bevordert  deze transactie het strategische profiel van Horticulture waarbij het zich plaatst voor verdere strategische ontwikkeling en tezelfdertijd Greenyard’s profiel verbetert en de winstvolatiliteit vermindert.

Transactie details

De overnameprijs is bij benadering € 93 miljoen. In 2016 realiseerde Mykogen een EBITDA van ongeveer € 13,5 miljoen (circa 80% van de EBITDA werd gegenereerd door de Poolse activiteiten). Dit impliceert een overname multiple van 6,9x EV/EBITDA. Greenyard financiert de transactie vanuit bestaande financieringslijnen.
De overname is onder voorbehoud van het verkrijgen van de vereiste wettelijke goedkeuringen alsook goedkeuring van derde partijen en  andere gebruikelijke voorwaarden. De overname wordt verwacht afgerond te zijn in de tweede helft van 2017.

Verkoop van niet-kernactiviteiten

Greenyard focust op zijn kernactiviteiten en zal om deze reden bepaalde niet-strategische en niet-kernactiviteiten binnen Fresh afstoten. De cash-inkomsten van deze desinvesteringen worden geschat op ongeveer € 25 miljoen met een beperkte impact op EBITDA (activiteiten vertegenwoordigen <2% van de groep EBITDA). Verwacht wordt dat deze desinvesteringen  afgerond zullen zijn in de tweede helft van 2017.

Impact op Greenyard

Als gevolg van de overname en desinvesteringen wordt verwacht dat de EBITDA zal toenemen met 8%. Hierdoor stijgt het belang van Horticulture tot 15% van de groep EBITDA vs. 7% op vandaag. Op een pro-forma basis zou Greenyard’s EBITDA € 157 miljoen bedragen in maart 2017. De transactie zal bijdragen aan de winst vanaf het eerste jaar.
Na de overname van Mykogen en de desinvestering van niet-kernactiviteiten zal de netto financiële schuld ongeveer € 390 miljoen bedragen vs. € 324,2 miljoen voor boekjaar ‘16/’17. Hierdoor zal de schuldgraad van Greenyard, gebaseerd op netto financiële schuld/EBITDA, ongeveer op 2,5x uitkomen, hetgeen een stijging van 0,3x impliceert sinds jaareinde en ruim lager is dan de 2,8x die werd gerapporteerd voor boekjaar 15/16.

Greenyard NV
Strijbroek 10