Ga naar de inhoud

Greenyard publiceert jaarresultaten

Sterke REBITDA groei met significante schuldreductie

Sint-Katelijne-Waver, België, 6 juni 2017 – Greenyard (Euronext Brussel: GREEN) maakt resultaten bekend over het boekjaar eindigend op 31 maart 2017
Hoogtepunten – boekjaar eindigend op 31 maart 2017
• Omzet1 steeg met 7,1% tot € 4.249,2m. De groei werd voornamelijk intern (5,3%) en door acquisities (2,7%) gerealiseerd terwijl wisselkoersimpact beperkt negatief was (-1,0%)
• Fresh realiseerde 5,4% omzetgroei, voornamelijk dankzij groei in de Duitse en Nederlandse markt
• Long Fresh behaalde een 15,8% hogere omzet dankzij interne groei (2,1%) alsook de incorporatie van Lutèce (16,7%)
• Horticulture realiseerde een omzetgroei van 3,7% waarvan het merendeel intern (3,1%)
• REBITDA1 steeg met 7,0% tot € 145,7m. De verbetering van € 9,5m wordt vooral gedreven door:
• Fresh verbeterde met € 3,8m dankzij omzetgroei in kernmarkten en verbeterde marges in de logistieke activiteiten, gedeeltelijk tenietgedaan door het tekort aan volumes in Q4, die de operationele hefboom beïnvloedde, alsook de activiteiten in de UK
• Long Fresh toonde een sterke verbetering van € 4,9m dankzij het verbeterde portfolio management, vooral in Frozen, algemene volumegroei, alsook efficiëntieverbeteringen. Dit werd gedeeltelijk tenietgedaan door slechte weersomstandigheden en blijvende prijsdruk binnen Prepared
• Horticulture’s winstgevendheid verbeterde verder dankzij een betere productmix alsook kostenbeheersing, waardoor de marge steeg tot 13,2%
• Nettowinst van € 0,7m. Zonder de éénmalige kosten van de herfinanciering kwam het genormaliseerde nettoresultaat uit op € 21,9m. Dit resulteert in een WPA van € 0,02 en een gecorrigeerde WPA van € 0,51
• Netto financiële schuld daalde met € 58,7m tot € 324,2m JoJ. Dit leidt tot een schuldgraad van 2,2x, een daling t.o.v. 2,8x vorig jaar en 2,8x in september 2016. De verbetering werd gedreven door operationele kasstroom alsook een daling van het werkkapitaal. Bovendien is een significant deel van de aandeleninkoop aangekondigd in maart, ten belope van € 16,4m, reeds vervat in dit cijfer
• De gerealiseerde cash besparingen op belastingen bedroegen € 1,3m
• In december vorig jaar heeft Greenyard een herfinanciering uitgevoerd die verwacht wordt jaarlijks meer dan € 15m te besparen
• De Raad van Bestuur stelt een stabiel dividend voor van € 0,20 per aandeel

Greenyard NV