Operational Excellence - greenyard.group
Banner NL

Toonaangevend in voedingstechnologie

Dennis Duinslaeger

Investeren in een pure-plant toekomst

"De wereld van groenten en fruit wordt vaak ten onrechte gezien als een bedrijfstak waarin technologie en innovatie slechts een bijrol spelen. Dit is zeker niet het geval voor Greenyard. We doen veel meer dan alleen gezonde voeding leveren. Sommige van onze installaties en technologieën behoren tot de meest geavanceerde in onze sector. Hiermee ontwikkelen we de voeding van de toekomst: pure-plant eetervaringen die de beste voedingswaarde combineren met verrassende smaken en maximaal gebruiksgemak."

"In 2023 hebben we opnieuw een belangrijke investeringsronde in onze convenience productielijnen afgerond. Bij Greenyard Prepared hebben we een nieuwe sauskeuken geïnstalleerd, samen met een nieuw vulstation voor de sausstickverpakkingen in onze maaltijdpakketten en een nieuwe glasverpakkingslijn. Ondertussen is onze Frozen-divisie begonnen met de implementatie van een industrieel plan om onze vriescapaciteit te vergroten."

"Dankzij dit type van investeringen kunnen we niet alleen onze capaciteit vergroten en inspelen op de groeiende vraag naar onze kant-en-klare producten. Ze helpen ons ook om productontwikkeling te versnellen en onze time-to-market te verkorten, onze verpakkingen te diversifiëren om verschillende momenten en plaatsen van consumptie te ondersteunen, en ervoor te zorgen dat de beste kwaliteit beschikbaar is tegen de juiste prijs. Met één doel voor ogen: de consumptie van pure-plant voeding verder doen toenemen."

Precisielandbouw bij Greenyard Frozen
High-tech convenience bij Greenyard Prepared

Geïntegreerde, data-gestuurde partnerships met de grootste Europese retailers

"Met onze Geïntegreerde Klantenrelaties of Integrated Customer Relationships (ICR) lopen we al vele jaren, tientallen jaren zelfs, voorop in onze sector. Het is een uniek bedrijfsmodel dat consumenten en telers met elkaar verbindt, van Mond-tot-Grond, via verticale integratie met de grootste retailers van Europa."

"Het kernidee is om retailers volledig te ontzorgen in de groente- en fruitcategorie, die steeds bepalender wordt voor het imago van een supermarkt. Elke dag zorgen wij ervoor dat de schappen gevuld zijn met het beste assortiment, zorgvuldig ontwikkeld in lijn met de positionering en merkstrategie van de retailer. ICR omvat ook een ruime waaier aan diensten met toegevoegde waarde, waaronder opslag, logistiek, rijping, verpakking en rechtstreekse leveringen aan winkels. Daarmee ondersteunen we onze klanten om een echte ‘love brand’ te zijn voor consumenten."

Charles-Henri Deprez

"Deze geïntegreerde manier van werken is bijzonder relevant in de groente- en fruitcategorie. We werken met erg verse, maar ook goederen die beperkt houdbaar zijn. Fast moving pure-plant goods dus. Eenmaal geoogst, moeten ze zo snel mogelijk hun weg naar de consument vinden. Met onze ICR's leggen we de link tussen de marktvraag en wat er op het veld wordt geteeld. Dat is een hele uitdaging, want beide zijn best dynamisch."

"Data-gestuurde technologie wordt steeds belangrijker om die connectie te maken. Dankzij specifiek ontworpen algoritmen, die onder meer historische verkoopgegevens, weersvoorspellingen en markttrends combineren, kunnen we vrij nauwkeurige voorspellingen doen van wat er nodig zal zijn en programma's ontwikkelen om onze telers in de juiste richting te sturen. Zo zorgen we ervoor dat producten aankomen op het moment wanneer er daadwerkelijk vraag naar is."

"We houden ook nauwlettend in de gaten wat er op het veld gebeurt. De productie is erg afhankelijk van de weersomstandigheden, die extremer zijn geworden door de klimaatverandering. Wanneer er onvoldoende producten beschikbaar zijn, gaan we op zoek naar andere leveranciers of stellen we alternatieven voor. Wanneer er grote volumes op komst zijn, plannen we samen met onze klanten gerichte promoties. Het uitwisselen van de juiste gegevens is in ieder geval cruciaal om de samenwerking verder te intensiveren en ook om eerlijke prijzen in de hele keten te borgen."

"De markt lijkt het in elk geval met ons eens te zijn, want we blijven nieuwe klanten aan ons ICR-portfolio toevoegen. Vorig jaar was daarop geen uitzondering met de oprichting van de Aldi Frische Hub in de buurt van Hamburg in Duitsland. Sinds midden 2023 voorzien we meer dan 100 Dohle-HIT supermarkten in Duitsland rechtstreeks van het complete assortiment verse groenten en fruit, met gestaag toenemende volumes."

"Het is mooi om te zien hoe onze bestaande ICR's – die soms al meer dan twintig jaar lopen – hun vruchten blijven afwerpen. Jaar na jaar, zelfs in moeilijke marktomstandigheden, blijven we groeien bij onze geïntegreerde klanten. En die klanten merken dat ook in hun resultaten binnen de groente- en fruitcategorie, die alleen maar belangrijker is geworden om eindconsumenten naar winkels te lokken."

Een nieuwe maatstaf voor kwaliteitsvol zacht fruit
Succes in volle bloei: appeloperaties breiden
Zoet succes met suikermaïs
Jaarverslag 2023-2024
Ons geïntegreerd jaarverslag combineert commerciële en financiële verslaggeving om onze aandeelhouders, werknemers en het grote publiek te informeren over Greenyards boekjaar 2023-2024.